Alexander-technika – eszköz a mindennapokban

Fáj a hátam

“Nincs semmi bajom, csak időnként fáj a hátam! De hát manapság állandóan ülünk, nem is csoda hogy így van!”  –  Halljuk sokszor!

Ez sajnos nem igaz, nem attól fáj a hátunk, hogy sokat ülünk, bár kétségtelen, hogy előnyös időnként pozíciót változtatni. A hátunk sokkal inkább attól fáj, ahogy ülünk, ahogy állunk, ahogy mozgunk.

Minél távolabb a gyerekkor annál több a megszokás, a helytelen séma. A jónak vélt mozdulatok sokkal inkább megszokottak (ismerősek) mint helyesek. Miután kevés a jó példa, nagy a sietség és sok a tennivaló, ameddig nem fáj, igazából nem foglalkozunk a jelzésekkel.

Teljesen elnyomtuk azokat az (érzékszervi) érzékeket, amelyek arról adnak információt agyunknak, hogy milyen állapotban vannak izmaink, ízületeink. Az Alexander-technika megtanulása során tanárod segít abban, hogy megmutassa megszokásaidat és új*, koordináltabb mozgás felé irányít. Ezek nagy valószínűséggel elsőre nagyon furcsák és idegenek lesznek.

*új a jelenlegihez képest. Valójában gyermekkorban pont ezeket a visszajelzéseket figyeltük és kísérleteztük ki, tehát nem egy új fajta koordinációt kell megtanulni, csupán tudatos munkával, önmagunk újranevelésével megengedjük a gyerekkorban még oly természetes állapotot.

Tipp:
Fond keresztbe kezeid a mellkasod előtt. Jegyezd meg melyik van elől. Majd cseréld meg! Tehát ha a bal volt elől, most legyen a jobb! …sokan pár percig keresgélik melyik is a másik, amelyiket előre kellene tenni, és végül még az is előfordulhat, hogy ugyanazt teszik előre, amint elsőként. Az egyik nagyon könnyen megy, míg a másik nagyon kényelmetlen. A kettő között csupán annyi a különbség, hogy az egyiket megszoktad, míg a másik nagyon idegen. Ne lepődj meg, ha az Alexander foglalkozáson is hasonlót tapasztalsz. Érezhetsz valamit kellemetlennek attól, hogy idegen. Pedig egyáltalán nem biztos, hogy rossz (sőt), csupán más.

A foglalkozásokon ilyen idegen érzésekkel is találkozhatsz. Az új élmények hatására megtapasztalod, hogy mozgástered spektruma sokkal szélesebb lehet, és megtanulod érzékelni a különbséget az egyensúlyi állapot és a szélsőség között. (Szakkifejezéssel élve érzékszervi érzékelésed javul.)

Ha valaki rendszeres szélsőségben ragad, merevség jellemzi és előbb-utóbb fájdalmakkal találkozik. Azáltal, hogy megtanulod érzékelni a tested számára előnytelen helyzeteket, el is tudod kerülni őket, enyhíteni tudsz fájdalmadon vagy meg tudod előzni azt.

Amennyiben már fájdalmaid vannak különösen fontos, hogy RENDSZERESEN járj foglalkozásokra. A munka során a megszokásaid ellen dolgozunk, minél több olyan impulzust kapsz, amely az új koordinációt erősíti, annál könnyebben íródik felül a megszokás és javul az érzékszervi érzékelés.

Ha kérdésed van vagy időpontot szeretnél, ne habozz! Írj nekem!

Share This