fbpx

“Nincs semmi bajom, csak időnként fáj a hátam!” Te is ebben a cipőben jársz? És mit gondolsz, vajon tényleg a sokat emlegetett ülőmunka a hátfájás oka, ahogyan azt sokan hiszik? Elárulhatom, hogy nem.
Nem attól fáj a hátunk, hogy sokat ülünk, bár kétségtelen, hogy időnként érdemes a pozícióinkat változtatni. A hátunk attól fáj,

  • ahogyan ülünk,
  • ahogyan állunk,
  • ahogyan mozgunk!

Szabadulj meg a hátfájás okozóitól!

Minél idősebbek vagyunk, annál inkább a berögzült mozgássémák, a helytelenül felvett testtartások irányítják a mindennapjainkat. Vagyis minél távolabb a gyerekkor, annál több a megszokás, a helytelen séma. A jónak vélt mozdulatok sokkal inkább megszokottak (ismerősek), mint helyesek. De honnan tudhatod, hogy a testtartásod, a te mozdulatsémáid jók vagy rosszak?
Miután kevés a jó példa előttünk, állandóan rohanunk, rengeteg a tennivalónk, nem is akarunk a testtartásunkkal foglalkozni. Egészen addig, ameddig nem fáj mindenünk, nem is vesszük figyelembe testünk jelzéseit. Nálad is ez a helyzet?

Az Alexander-technika megtanít a helyes mozdulatokra

Teljesen elnyomtuk azokat az (érzékszervi) érzékeket, amelyek arról adnak információt az agyunknak, hogy milyen állapotban vannak izmaink, ízületeink. Az Alexander-technika elsajátításakor azonban rámutatok a megszokásaidra és új, koordináltabb mozgás felé irányítalak. Ezek nagy valószínűséggel elsőre nagyon furcsák és idegenek lesznek, de nagyon hamar bele fogsz jönni.
Új mozgás alatt azonban nem azt értem, hogy számodra ismeretlen sémákat kell majd elsajátítanod. Az új mozdulatok csak a jelenlegihez képest újak. Valójában gyermekkorban pont ezeket a visszajelzéseket figyeltük és kísérleteztük ki, tehát nem egy új fajta koordinációt kell megtanulnod, csupán tudatos munkával, önmagad újranevelésével visszatérsz a gyerekkorban még oly természetes állapotodhoz.
Hidd el, néhány alkalom, és egy új világ tárul majd fel előtted. Mert a rossz testtartás előbb-utóbb kihat az életvitelünkre és a mentális egészségünkre is. Nem kellene ezt megvárni, igaz?

Merevség vagy feszültségmentes mozdulatok?

Ha valaki rendszeres szélsőségben ragad, merevség jellemzi és előbb-utóbb fájdalmakkal találkozik, amilyen a hátfájás is. Azáltal, hogy megtanulod érzékelni a tested számára előnytelen helyzeteket, el is tudod kerülni őket, enyhíteni tudsz fájdalmadon vagy meg tudod előzni azt.
Amennyiben már fájdalmaid vannak, különösen fontos, hogy rendszeresen járj foglalkozásokra. A munka során a megszokásaid ellen dolgozunk. Minél több olyan impulzust kapsz, amely az új koordinációt erősíti, annál könnyebben íródik felül a megszokásod és javul az érzékszervi érzékelésed.

Mai feladat:

Fond keresztbe kezeid a mellkasod előtt. Jegyezd meg, melyik van elől. Most cseréld meg a karjaidat, tehát ha a bal karod volt elől, most legyen a jobb!
Te is keresgélted, hogy melyik karodat hová is kellene tenned? Nagyon sokan vannak így, gyakran még az is előfordul, hogy végül ugyanazt tesszük előre, amint elsőként. Az egyik nagyon könnyen megy, míg a másik nagyon kényelmetlen, igaz?
A kettő között csupán annyi a különbség, hogy az egyiket megszoktad, míg a másik nagyon idegen tőled. Ne lepődj meg, ha az Alexander foglalkozáson is hasonlót tapasztalsz. Érezhetsz valamit kellemetlennek, mert ismeretlennek tűnik az a mozdulat, pedig egyáltalán nem rossz (sőt), csupán más.
A foglalkozásokon ilyen idegen érzésekkel fogsz találkozni, de az új élmények hatására

  • megtapasztalod, hogy mozgástered spektruma sokkal szélesebb lehet,
  • megtanulod érzékelni a különbséget az egyensúlyi állapot és a szélsőség között. (Szakkifejezéssel élve érzékszervi érzékelésed javul.)

Segítsd barátaidat, hogy ők is megismerjék az Alexander-technikát és előnyeit.

Az alábbi linkeken könnyen meg tudod osztani a bejegyzést.

Share This